Bastians förbannelse, historia och skrönor från Håslöv.

I onsdags kväll var jag i kyrkan, närmre bestämt Håslövs kyrka. Jag är ingen flitig kyrkobesökare, men en annons på Facebook från Höllvikens församling hade fångat mitt intresse.
En svensk, en dansk och Bastian, den spännande historien om häradsprosten Bastians äventyr under brinnande dansk-svenskt krig stod det. Som släktforskare, om än passiv för närvarande, med både importerade svenska präster som skulle försvenska de dumma skåningarna och skånska motståndsmän bland anorna, nappade jag. Dessutom skrev jag när det begav sig en uppsats om just de skånska krigen. Så, jag gav tröttheten och TV-soffan en snyting och åkte dit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alexandra och Anna-Karin tar emot utanför Håslövs kyrka

Redan utan på kyrkbacken togs vi cirka 40-talet besökare i alla åldrar emot av Alexandra Frid- Giertz och Anna-Kajsa Holmberg, klädda i tidstypiska kläder. Tidstypiska för när Bastian levde alltså.  Båda är anställda som musikpedagogeri församlingen, något som framkom tydligt, då det var både pedagogiskt och musikaliskt.  Deras dramatisering av Bastians liv är från början riktat till andraklassare, dvs 8-åringar, men, som de sade, det behövdes inte göras så många förändringar för att passa deltagarna nu.

Inne i kyrkans vapenhus fick vi veta att Bastian Madsen Odder föddes 1602 som son till dåvarande kyrkoherden i Håslöv Mads Nielsen och hans hustru Boild Assersdotter, vilkas porträtt hänger i vapenhuset. Det var en liten vit kyrka på den tiden, innan den s.k. Söderslättskatedralen byggdes.

Lille Bastian fick först undervisning hemma, sedan som tioåring i Malmö och sedan i Roskilde. Pestens härjningar där 1619 gjorde att skåningarna flyttades tillbaka till Malmö. I april 1622 skrevs så Bastian in på Köpenhamns universitet. Där träffade han en berest ung man, och Bastian fick själv lust att upptäcka världen och skaffade sig en stambok. En stambok med rätt namn i kunde öppna dörrar för innehavaren då det sågs som en garanti för respektabilitet. Med diverse förnäma namn i boken gav sig Bastian, utan att meddela föräldrarna, ut på en resa via Amsterdam, Rotterdam och Amiens till Paris och sedan till Provence där han hamnade en tid i finkan för att han var lutheran. Bastians resa tog honom sedan vidare till Italien,  innan han via Österrike och Tyskland och en kortare tid i Lyngby kallades hem av fadern 1628. 1646 blev han häradsprost i Skytts härad.

bastianresor

Bastians resor

Skåneland blev svenskt 1658, men Bastian kände sig fortfarande dansk, och i tron att det svenska styret var övergående skrev han 1678 under ett plakat från den danske kungen  och blev som 76-åring satt i fängelse för att gått fiendens (danskarnas) ärenden. Bastian hade dock en del mäktiga vänner även utanför stamboken och 1681 lyckades guvernören Rutger von Ascheberg få honom fri, och Bastian fick sluta sina dagar hemma i Håslöv 1683.

Allt detta dramatiserades med oss åhörare som deltagare, mer eller mindre utklädda.  Bastian begravdes i kyrkan och hans minne har levt vidare både genom sägner och skrock, och det var väl det som var kvällens höjdpunkt under vandringen runt på kyrkogården i lyktors sken.

bastian3

”Allmogen” i kyrkbänken

bastian2

En Snyggs gravsten

Några pojkar ska t ex ha smugit ner i gravkammaren och öppnat kistan och greppat tag i Bastians skägg – och fastnat där, liksom en klockare gjorde när han skulle visa sig på styva linan för en besökare.

En annan skröna handlar om hur en syndfull människa förvandlats till en drake och hamnat i Håslövs ättekulla och var tvungen att ta sig ända fram till ugnen i prästgårdens kök för att bli fri, varför prästgården hade brunnit två gånger.

När den gamla kyrkan i Håslöv revs 1879 tog man upp familjen Odders kistor och det fina ekevirket auktionerades ut för att användas till annat. De som köpt dem blev dock lurade, för vad de än gjorde med träet återgick det till kistor.

gravsten

Bastians grav

På senare tid ska ett antal kyrkovärdar i Håslöv ha omkommit i förtid genom olyckor.  Eller är det Bastians förbannelse…

Oavsett vilket var det väl värt att offra hemmakvällen och gå i kyrkan en onsdagskväll.

Källor: Alexandra Frid- Giertz och Anna-Kajsa Holmberg, Höllvikens församling
G Carlquist, Lunds stifts Herdaminne, Från Reformation till Nyaste tid, Serie 2, Biografier, 3 Skytts och Vemmenhögs kontrakt. Gleerups Lund 1951, pp127

Om MacLindhe

Jag är född i mitten av 1950-talet i Malmö och har i stort förblivit Skåne trogen även om jag gärna besöker andra platser och länder. Numera äger jag mitt eget schema och det innebär väldigt mycket fotkonst och utställningar, även om skrivklådan pockar på då och dåvilket än så länge resulterar i bloggar . I was born in Malmo in the middle of the fifties, and have stayed in Scania, Sweden, even if I love to visit other places and countries. Nowadays I own my scedule, and spend a lot of my time I work with my art. Now and then, I still write a blog.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s