När reklamen håller vad den lovar

Om flygresan från Melbourne till Phuket är det inte så mycket att berätta. Möjligen att jag i jakt på damrummet under mellanlandningen i Kuala Lumpur gick fel och hamnade i kvinnornas bönerum. Det var ju en kvinna, om än beslöjad, på bilden utanför  plus några arabiska tecken. Jag upptäckte i alla fall att jag hamnat fel innan jag hann lätta på klädseln och sätta mig till rätta.

För att slippa bli blåsta på transporten till hotellet en gång till hade vi bokat transfer från flygplatsen genom dem. Priset vi fick, 1500 bath, motsvarade det som sades vara rimligt på olika Internetsidor. När vi passerat den ovanligt stämpelglada tullen och kom ut med vårt bagage i hallen var det totalt kaos överallt, kändes det som. Vi tog var sin sida av gången och hittade chaffisen med Lindhe på skylten.
Han lotsade oss fram till en trottoarkant inne på området och gjorde klart att vi skulle vänta där medan han hämtade bilen. Det var ett totalt inferno av människor, bilar, tutningar, rop och visslingar. På en bred, typ trefilig väg genom  terminalen parkerade man precis där det fanns plats. Mitt i, på diagonalen, tredubbelt, ibland vid kanten. Två poliser som verkade lika glada i sina visselpipor som passkontrollanterna i sina stämplar blåste oupphörligen. Chaufförer av olika slag rörde sig bland turistena och försökte ragga kunder, som i sin tur försökte pruta. Det kändes bra att vi hade ordnat vår transport.

20170301_190115

Phuket Airport

Efter en stund såg vi att vår chaufför parkerat mitt i alltihop och viftade att vi skulle komma. Han talade om att det var nästan 1,5 timmes körning till vårt hotell. Något som säkert oroat oss i en taxi vi haffat på flygplatsen.
På vägen dit gick det undan. 60 på skyltarna, inte under 90 på mätaren, och det där med dubbla heldragna linjer sågs i bästa fall som en rekommendation, inget annat. Eller så gällde det bara när det var ljust, jag vet inte. Hade det varit Mannen som kört hade jag i alla fall dragit i nödbromsen, nu insåg jag att det var bäst att hålla tyst. Sällsynt, men det händer.

Utmed vägen körde hela tiden vespor och motorcyklar. Ibland med ljus, ibland utan. I bland med en person på, oftast med två, ibland med tre och några t o m med fyra. Fast då var minst ett barn. Sidovagnar är tydligen bra att ha här också. Allt från sådana som ser ganska riktiga ut, till hembyggen med en fastsurrad pinnstol på.

Men vi kom fram, efter bara en timme och 20 minuter. Inkrivning i receptionen, sedan lastades vi och våra väskor på en  elbil som körde oss till vårt lilla hus, och den väntade medan vi satte av väskorna och snabbt drog på något svalare för att sedan köra oss tillbaka till huvudbyggnaden och restaurangen där vi åt en sen men väldigt god sallad.

Under natten vaknade jag flera gånger av märkvärdiga ljud och hade inte sängen varit så stor och Mannen lagat i andra ändan hade jag armbågat honom. De här nya ljuden kunde han sluta med direkt.
Så i morse, när det var  ljust och vi öppnade terrassdörren och tittade ut förstod jag att det inte var Mannen som väsnats. Vi har regnskogen och ett vattendrag direkt utanför. Det som låtit som grodor, cikador och apor i disharmoni var det säkert också. För den som blir orolig finns myggnät  för alla dörrar och fönster.

Hotellet är superfint. Handdukarna är vikta och dekorerade med orkideer. Det är på gränsen jag vill använda dem. Vårt hus ligger bara några minuters promenad från restaurangen, som i sin tur ligger tvärs över gatan från stranden. Och vilken strand sen! Ljusgul sand som sträcker sig så långt ögat når på båda håll, turkosblått vatten och knappt något folk. Precis som i reklambroshyrerna.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De fåtal hotell som finns här, en bit utanför Khao Lak, har solsängar  och parasoller för sina gäster, annars får man ligga i sanden. Detta upptäckte ett svenskt sällskap, ett yngre par med litet barn samt mor- eller farföräldrar. Den unge mannen stegade framför de övriga med sin mobil i handen, och konstaterade på hög Stureplansdialekt att stranden verkade justare längre bort.
Mamman bar på barnet, morfar släpade på vagnen och mormor på kassarna med badsaker. De försvann en bit bort, slog läger på nästa hotells stolar, blev bortschasade och kom tillbaks, och konstaterade att om de flyttade runt vårt hotells stolar kunde det bli ganska juste ändå. Då steg en av de tyska matronerna som bor här fram och talade  om att se det gjorde de inte. Stolarna och parasollerna hier sind sehr privaten. Det är Ordnung muss sein för hela slanten.

Våra landsmän – även om de kom från norr om Hässleholm – flyttade vidare, den unga mamman gick in i palmernas skugga med barnet, pappan knappande  på sin mobil och ljudligt svärande ”Det är ju faaaan” att det inte gick att hitta en badstrand med service.
Vi gav oss faktiskt inte till känna.

Tyskar ja. Det bor många sådana här, vilket tyder på att man får valuta för pengarna. Inget ont om dem, men säljs det bara Speedo-badbyxor i storlek XS i Tyskland? Oavsett vilken storlek det är på karlen. Om någon är intresserad kan jag se om jag kommer åt att fota någon i smyg i morgon.

Om MacLindhe

Jag är född i mitten av 1950-talet i Malmö och har i stort förblivit Skåne trogen även om jag gärna besöker andra platser och länder. Numera äger jag mitt eget schema och det innebär väldigt mycket fotkonst och utställningar, även om skrivklådan pockar på då och dåvilket än så länge resulterar i bloggar . I was born in Malmo in the middle of the fifties, and have stayed in Scania, Sweden, even if I love to visit other places and countries. Nowadays I own my scedule, and spend a lot of my time I work with my art. Now and then, I still write a blog.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )